Kaiutinkotelo
Saimme tehtäväksi suunnitella pienen
vahvistimen esim. kännykän kautta soitettavalle musiikille. Meille näytettiin
virikekuvia kaiuttimista, mikä auttoi heti työstämään ajatusta omassa päässä.
Ongelmaksi muodostui se, että omat taidot ja visuaaliset vaatimukset eivät
millään tasolla kohdanneet. Kaiuttimelle löytyi kyllä heti paikka kodistamme,
kunhan vain joku (siis MINÄ) saisi nikkaroitua silmääni miellyttävän tuotoksen.
Mitä tahansa räpellyksiähän ei näytille laiteta!
Piirilevy
Kaiutin laitettiin alkuun yhdessä
opettajajohtoisesti elektroniikan tunneilla. Piirilevy tehtiin alusta saakka
itse, ja hyvässä ja innovatiivisessa naisporukassa formaldehydet (tai jotain
sinne päin) nimettiin tuttavallisemmin formuloiksi. Kaikki muutkin termistöt muuttuivat
enemmän naissanastoon sopiviksi. Mutta hyvin saatiin piirilevyt ”päivettyneiksi
ja bikinirajoilla varustetuiksi Monacon formuloiden pyörteissä”, ja omastani
tuli kerta laakista käyttökelpoinen superyksilö!
Tämän jälkeen pääsimme pylväsporakoneella
porailemaan piirilevyn reikiä täyteen. Pylväsporakoneesta onkin tullut jo tuttu
kapistus tämän projektin aikana; käytössä ovat olleet niin pienet pöytäkoneet
ohuine terineen kuin myös iso jalallinen kone paksuine terineen.
Pylväsporakoneella oli mukava porailla reikiä, kun tiesi mitä teki ja näki heti
kättensä jäljen. Ja pikkutarkalle ihmiselle tämä oli varsin kiitollinen homma,
kun tiesi tasan tarkkaan, mihin terä kuului laittaa.
Seuraava homma olikin sitten huomattavasti vaikeampiselkoisempi,
sillä aloimme juottaa erilaisia komponentteja piirilevyyn. Saimme kyllä
kirjalliset ohjeet ja piirroskuvan siitä, mitä kuului mihinkin juottaa, mutta
pelkät koodit eivät kyllä minulle mitään kertoneet. Olisinkin kaivannut koodien
lisäksi kuvat aina kyseisestä komponentista ohjeeseen. En ole fysiikkaa lukenut
yläasteen jälkeen kuin opettajaopinnoissa, joten aihe oli varsin poissa
mukavuusalueeltani. Mielenkiintoista oli kuitenkin piirilevyä tehdä. Ja
juottaminen luontui jo mukavasti syksyllä tehdyn led-valaisimen jälkeen. Eli
jotain oppia oli jo mieleen jäänyt. En kylläkään ole aivan varma, osaisinko
selittää jollekin viisaammalle, mikä tarkoitus milläkin komponentilla
piirilevyssä on. Sähköopin tunneista jäi kuitenkin sellainen tuntuma, että
näillä pohjataidoilla pystyisi lähteä kehittämään omia taitoja. Ja se on paljon
se.
Hermo meinasi mennä siinä vaiheessa, kun
ensimmäisen kerran pääsi kaiuttimia testaamaan. Ei millään olisi kestänyt sitä
vaihtoehtoa, ettei kaiutin jostain syystä toimisikaan, sillä töitä oli tehty ja
paljon. Mutta voi niitä riemunkiljahduksia, kun kaiuttimet yksi toisensa
jälkeen toimivat! Mikä onnistumisen elämys ja huikea fiilis! Ja hehkutusta
jatkettiin myös kotona, jossa kotiväki ei välttämättä ymmärtänyt aina jakaa
sitä onnea. Tosin jossakin vaiheessa vanhempi poikani totesi: ”Äidistä on
tullut oikea elektroniikkanero”, kun esittelin avointa ja suljettua virtapiiriä
pariston, lamppujen ja piuhojen kera.
Kaiutinkotelo
Kunnianhimoisena yksilönä olisin halunnut
tehdä kaksi pyöreää kaiutinta. Mutta ei. Meidät latistettiin heti kättelyssä
kertomalla, että sorvaamalla tehtävät kaiuttimet vaativat kyllä enemmän
puunkäsittelytaitoja mitä meillä on. Plääh! Sitten suunnittelin tekeväni
kulmista pyöristetyn laatikon 50-60 –lukulaisittain. Mutta koska sekin tuntui
minusta kovin työläältä, ajattelin olla kuuliainen oppilas ja tehdä
peruslaatikon tappiliitoksineen.
No mutta. Matkan varrella suunnitelmat sitten
muuttuivat ja pieni sisäinen vastarannan kiiski nosti päätään. Kaikkien
ohjeitten vastaisesti päädyin sitten tekemään laatikon jiiriliitoksilla.
Halusin myös, että etuseinä tulee vanerista, ja se upotetaan laatikon sisään
siten, että laatikon reunoihin n. sentin päähän tulisi urat vaneria varten.
Myös takaseinä tulisi vanerista, tosin se upotettaisiin sitten reunojen
tasalle.
Alkuperäinen suunnitelmani oli, että teen
laatikosta punaisen ja päällystän etuvanerin mustavalkoisella tapetilla.
Ongelmaksi muodostuivat kaiuttimien reiät, sillä pelkkä tapetti ei niitä
suojaisi. Kun sattumoisin löysin mieluista sisustuskangasta, suunnitelmat
muuttuivat. Päätin päällystää vanerin kankaalla, joka samalla suojaisi
kaiuttimien aukot, joten se murhe poistuisi. Laatikon väri oli pakko myös
muuttaa, koska kankaan väri poikkesi kovasti alkuperäisestä värimaailmasta. Maalina
päätin edelleen kuitenkin käyttää kookosmaalia, johon ihastuin ensimmäisen
puutyöprojektin aikana. K-Raudassa meille esiteltiin erilaisia maaleja, ja
nimenomaan kookosmaaliin oli suunniteltu erilaisia kokonaisuuksia
(halkeilumaalia, kirkasta lakkaa, mattalakkaa). Pysyin kuitenkin pinnan suhteen
suunnitelmassa: kirkas pinta, mutta väri valkoinen.
Olin siis tietoinen jiirikulmien
haastavuudesta, mutta päätin kokeilla. Jo kappaleiden sirkkelöinnin jälkeen
näin, että kulmat eivät menneet ihan tasan. Ajattelin kuitenkin selvittää, että
millaiseen lopputulokseen pääsisin, ja olisiko jotain keinoja ”korjata” kulmia.
Vanerin sirkkelöinnin jälkeen liimasin kaksi vanerin palasta päällekkäin
etureunaa varten, jotta kaiuttimet saisi ruuvattua siihen kiinni. Käytettävissä
ollut vaneri oli sen verran ohut, että epäilin sen kestävyyttä kahden
kaiuttimen painon alla. Takaosaan kelpasi kuitenkin yksinkertainen vaneri. Laatikon
runkopaloihin sirkkelöitiin urat etukappaletta varten. Takakantta varten
runkopaloihin tehtiin urat jyrsijällä, jotta kannen saisi upotettua laatikon
reunojen tasolle. Vähän kyllä jännitti käyttää elämäni ensimmäistä kertaa
jyrsintä. Mutta homma pelitti eikä laitteen käyttö vaikeaa ollutkaan.
Kun kaiutinlaatikon osat olivat valmiit, piti
suunnitella porattavien reikien paikat virtalähteelle, led-valolle,
potentiometrille, katkaisijalle, sulakkeelle ja plugille. Tässä vaiheessa työ
alkoi hahmottua kokonaisuutena, ei kahtena erillisenä projektina. Koska
kaiutinkoteloni oli tarkoituksellisesti tehty mahdollisimman pienikokoiseksi,
oli mitattava tarkkaan, mihin mikäkin piuha tulisi, jotta kaiuttimet ja
virtapiiri komponentteineen ja piuhoineen mahtuisi koteloon sisälle. Näiden reikien
poraamisen lisäksi etupaneeliin piti tehdä reiät kaiuttimille sekä reiät
kaiuttimien kiinnittämistä varten. Koska kaiuttimet kiinnitettiin ruuveilla,
piti ruuvien olla uppokantaruuveja, jotta kankaan saisi siististi liimattua
vaneriin. Ja uppokantaruuveja varten ruuvien reiät piti senkata. Tämän jälkeen
alkoi kappaleiden hiominen siistiksi.
Kaiutinkotelon kasaaminen
Projektin lähetessä loppuaan, alkoivat työn
haastavimmat vaiheet. Jotta kotelon saisi koottua ja liimattua, kaiuttimet piti
ruuvata etupaneeliin, sillä etupaneeli oli tarkoitus upottaa runkoon. Tämän
jälkeen liimasin kankaan etupaneelin päälle ja maalasin takapaneelin valmiiksi
valkoisella maalilla. Liiman ja maalin kuivuttua aloin kasata koteloa. Tässä
vaiheessa piti loput piuhat yhdistää ja juottaa kiinni. Kaiuttimien toimivuus
testattiin tässä vaiheessa uudestaan, sillä nyt oli lopulliset juotokset tehty.
Kotelon kasaaminen oli haastavaa eikä kaksi kättä
todellakaan riittänyt! Kun kotelon runko piirilevyineen ja etupaneeli kaiuttimineen
olivat paikoillaan ja jiiripuristimella testattu, että laatikon saa suurin
piirtein kasaan, kotelo purettiin, ja kulmiin ja reunoihin lisättiin liimaa ja
koko homma kasattiin uudestaan. Jotta pienet kulmien epätarkkuudet olisi saanut
siististi korjattua, olisi liimauksessa pitänyt käyttää uretaaniliimaa, joka
olisi täyttänyt raot. Mutta aika loppui Raumalla kesken, ja liimauksessa päätettiin
käyttää perusliimaa. Kotitehtäväksi jäikin sitten kulmien pakkelointi, loppuhionta
ja pintakäsittely sekä takapaneelin kiinnittäminen.
Päädyin kiinnittämään takapaneelin laatikkoon
liimaamalla. Kulmien pakkeloinnin jälkeen hioin laatikon mieleiseksen ja pintakäsittelin
kookosmaalilla kolmeen kertaan. Etupaneelin kankaan suojasin maalarinteipillä,
ettei maalia tuhriintuisi kankaalle. Tarkoitus on vielä käsitellä maalipinnat
lakalla.
Lopputuloksesta voin olla ylpeä, vaikka
tiedostankin pienet puutteet jiirikulmissa. Kaiutinkotelo on toimiva ja kehtaan
myös laittaa sen esille sille paikalle, mihin sen alkujaan suunnittelin. Myös
ulkopuolisilta on tullut kehuja kotelosta. Ja parasta kaikessa oli poikieni
innostuneisuus työstäni ja halu tehdä samanlainen tuotos äidin vanavedessä!
Pohdintaa
Soveltuuko työ alakouluun? Mielestäni työ
tällaisenaan on liian haastava nykykoululaisille tuntikehyksessä olevien
käsityötuntien puitteissa. Innostuisivatko alakoululaiset työstä? Aivan
varmasti innostuisivat! Aika ja taidot eivät vain suurimmalta osalta oppilaista
työhön riittäisi, kuten ei välttämättä opettajiltakaan. Myös koulumme
tämänhetkiseen budjettiin työtä olisi mahdoton sisällyttää, vaikka esim. kaiuttimet
eivät itsessään paljoa maksakaan. Mutta pienistä puroista kasvaa suuria jokia,
kuten kaupunkimme slogan tänä päivänä kuuluu. Entä voisiko tästä projektista
hyötyä jollakin tavalla alakoulussa? Kyllä, varsinkin kun käyttää luovuutta
eikä ole kaavoihin kangistunut. Projektin eri osa-alueita voi kyllä alakoulussa
hyödyntää ja opituille tiedoille ja taidoille on käyttöä.
Itse koen oppineeni paljon. En ehkä
omatoimisesti kykenisi piirilevyä työstämään alusta loppuun, mutta jonkinlainen
muistijälki eri työvaiheista on mieleen jäänyt. Olen ensimmäisen piirilevyn
jälkeen porannut ja juottanut pienemmän ja helpomman piirilevyn aika
omatoimisesti ohjeita lukien, ja tämä onnistui mielestäni aika mukavasti! Kertaus on siis opintojen äiti, joten koen, että toistojen
kautta saan myös uuden, vaikean tiedon paremmin jäämään mieleeni. Ja koska
tiedän tehneeni näinkin laajan elektroniikkatyön, osaan ja pystyn siihen
varmasti myös jatkossa. Suunnitelmissani onkin mennä toteuttamaan
pienimuotoisempaa elektroniikka- ja sähkötyötä kolmasluokkalaisten teknisen
työn tunneille yhdessä teknisen työn opettajamme kanssa. Tällöin minun ei
tarvitse murehtia yksin tehtävän ohjeistuksesta, vaan pääsen harjoittelemaan
omia elektroniikan ohjaustaitojani yhdessä toisen kanssa. Ainoa miinuspuoli on
se, että en ole lähitulevaisuudessa opettamassa teknistä työtä koulussamme,
joten omat taidot tulevat vääjäämättä ruostumaan harjoituksen puutteesta.
Puutöitä olen jonkin verran tehnyt, mutta en
muista tehneeni koskaan laatikkoa. Listoja olen ovenpieliin ja ikkunoihin
jiiriin rakennusaikana sirkkelöinyt, mutta mitään kehyksiä tai laatikoita en
ole tehnyt. Lähinnä olen keskittynyt puutöiden suunnitteluun ja antanut muiden
hoitaa toteutuksen! Peruslaatikko on kuitenkin sellainen puutyö, joka on toteutettavissa
alakoululaisten kanssa, ja jonka toteutus on varioitavissa oppilaan taitotason
mukaan. Kuitenkaan jiirikulmia en välttämättä antaisi alakoulussa tehdä, sen
verran haastavaa ja laiteriippuvaista hyvään lopputulokseen pääsy on.
Materiaalina liimalevy ja vaneri ovat
mielestäni helppoja. Pinnan saa pienellä hiomisella siistiksi, ja molemmat materiaalit ovat
valmiita käytettäväksi ilman alkutyöstöä. Raakapuun työstäminen on aikaa
vievää, mutta toisaalta käden jälki näkyy nopeasti, joten se on myös
palkitsevaa. Riippuukin tehtävästä työstä, mitä materiaalia kannattaa käyttää.
Ja oppilaiden taitotaso sekä työhön käytettävä aika määrittelevät myös
materiaalivalintoja sekä sen, kuinka paljon opettajan on valmisteltava
käytettäviä materiaaleja etukäteen.
Yleensä oppilaat suhtautuvat positiivisesti
kaikenlaisiin koulussa tehtäviin käsitöihin. Motivointia ei juurikaan yleensä
tarvita, mutta virikekuvat kieltämättä saavat älynystyrät jylläämään ja
mielikuvituksen laukkaamaan. Niiden avulla voi jo etukäteen pohtia oppilaiden
kanssa työn haasteellisia kohtia, jolloin oppilaat osaavat hieman ennakoimaan
tulevia tapahtumia. Peruslaatikko on muokattavissa sekä oppilaan omiin
tarpeisiin että taidoille sopivaksi. Näin jokainen pääsee suunnittelemaan omaa
työtään omista lähtökohdistaan käsin, jolloin tehtävän merkitys muuttuu; ei
tehdä siksi että ope käskee, vaan siksi, että käsityön tuotokselle on
käyttöarvo. Mitä vähemmän oppilaat ovat puutöitä tai sähkö-ja
elektroniikkatöitä tehneet, sitä tärkeämpi rooli opettajan ohjaamisella on.
Puolesta ei tule tehdä, mutta auttaen siten, että oppilas saa onnistumisen iloa
ja kokee oppivansa uusia tietoja ja taitoja. Palautteen antamista ja oman työn
arvioinnin merkitystä ei sovi myöskään unohtaa.
Lopuksi
Koska omassa projektissani koin onnistumisen
iloa ja opin uusia taitoja, on käsityöprosessi kokonaisuudessaan ollut
onnistunut. Tuskaa ja hikeä on koettu matkan varrella, mutta aika kultaa
muistot ja vain mielihyvä jää pintaan. Vielä olisi viimeisenä silauksena
pintalakan maalaaminen, ja eikun poppi soimaan!
Bally's New York - Casino & Gaming - JSHub
VastaaPoistaBally's New 속초 출장마사지 York. Bally's New York. Bally's New York. New 상주 출장안마 York. Bally's 의정부 출장마사지 New York. Bally's New 춘천 출장안마 York. Bally's New 충청남도 출장샵 York. Bally's New York.